Voormalig Ford-topman Alan Mulally is bestuurder geworden bij technologieconcern Google, dat momenteel onder meer experimenteert met een zelfsturende auto.

Dat meldden Amerikaanse media woensdag, waaronder The Wall Street Journal.

Mulally is de elfde bestuurder van Google. Hij brengt een grote dosis ervaring met zich mee uit de auto- en vliegtuigindustrie. Dat kan van pas komen bij de ontwikkeling van de zelfrijdende auto waar Google aan werkt. Ook heeft de zoekgigant zich gestort op drones en satellieten om afgelegen gebieden te voorzien van toegang tot het internet.

Autofabrikanten volgen de ontwikkelingen bij Google met argusogen. Mark Reuss, directeur ontwikkeling bij General Motors, zei vorige week dat het internetbedrijf een “serieuze concurrent” kan worden als het doorgaat met de ontwikkeling van zelfsturende auto’s.

Afscheid bij Ford

Mulally nam op 1 juli afscheid bij Ford, waar hij sinds 2006 de scepter had gezwaaid. Hij wist de op een na grootste Amerikaanse autofabrikant door een van de diepste crises in zijn bestaan te loodsen.

Mulally wist Ford voor een faillissement te behoeden, onder meer dankzij een lening van 23 miljard dollar die hij in 2006 afsloot. Hij was toen net overgestapt van vliegtuigbouwer Boeing naar Ford. De gelauwerde topman zette Ford weer op de kaart met stijlvolle en zuinige auto’s, waaronder de zeer succesvolle Focus-lijn.

Terwijl rivalen General Motors en Chrysler met miljarden dollars van de Amerikaanse overheid overeind gehouden moesten worden, wist Ford op eigen kracht uit een dal te klimmen. Het bedrijf leed tussen 2006 en 2008 in totaal een verlies van 30 miljard dollar, maar boekte in de afgelopen 5 jaar een winst van ruim 42 miljard dollar.

Kandidaat bij Microsoft

De 68-jarige Mulally werd overigens vorig jaar genoemd als mogelijke opvolger van Steve Ballmer als bestuursvoorzitter van Microsoft. Die toppositie ging uiteindelijk naar de Indiër Satya Nadella.

Bij Ford werd Mulally opgevolgd door Mark Fields, die voorheen de operationeel directeur van de automaker was.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl